Najlepsze filmowe blockbustery XXI wieku

Ranking blockbusterów

JS16539342-1914505

Ponieważ mamy lato, to postanowiłem sobie zrobić na blogu ranking letnich/wakacyjnych blockbusterów. Jednak jak zacząłem o tym swoim pomyśle myśleć, sprawa wcale nie okazała się taka prosta. Bo czym letnie blockbustery kinowe są, to intuicyjnie wie praktycznie każdy. I zapewne każdy potrafiłby na szybko wymienić 10 tytułów, które także przez innych kinomanów zostałyby zaakceptowane jako przynależące do tej kategorii. Ja jednak przy tworzeniu rankingu intuicją się już ani zadowolić ani kierować nie mogę – tu trzeba już przyjęcia pewnych założeń.

No właśnie..letni. Niby jakie filmy zaliczamy do letnich hitów? Tylko te, które mają moment swojej premiery w okresie wakacji? I to czyich wakacji? Tych u nas, w Polsce? Nie, w końcu to nie chodzi o filmy polskie tylko o te z Hollywood. Więc jak to rozróżniać? A co jak film wychodzi na początku maja/czerwca i jest niemal gwarantowane, że spędzi sobie w multipleksach jeszcze dobre kilka miesięcy, spokojnie stając się hitem na okres wakacyjny? Ba, niektórzy do filmowego okresu wakacyjnego zaliczają już nawet kwiecień, kiedy mamy często do czynienia z pierwszymi blockbusterami z prawdziwego zdarzenia (Gniew Tytanów, Transcendencja).

Poza tym czym właściwie są blockbustery? Filmy z dużym budżetem? Filmy z dużymi zyskami? Filmy z dużym budżetem i dużymi zyskami? Film z dużym budżetem, dużymi zyskami i wielką gwiazdą w roli głównej? A jeśli, to jaki budżet jest minimalny? Jakie zyski? Lub stosunek zysków do nakładów? A może to przynależność do konkretnego gatunku warunkuje nam powstanie blockbustera (fantasy,akcja, sensacyjna, science-fiction?). Czy film Quentina Tarantino może być blockbusterem albo czy film animowany może być blockbusterem? Lub horror?

Sama etymologia słowa blockbuster jest prosta i pochodzi z lat 40. XX wieku – oznacza bombę/ładunek powietrzny o takiej mocy, że potrafi zniszczyć (buster) całą dzielnicę w mieście (block). Dzisiejsze wytłumaczenie tego słowa w Oxford Dictionary mówi nam , że blockbuster to nie mniej, nie więcej, jak rzecz o wielkim rozmiarze lub mocy, w szczególności gdy jest to film lub książka – lub produkt, który osiągnął gigantyczny sukces komercyjny.

Jeśli za kluczowe uznamy tutaj słowo „lub” oznaczałoby to, że blockbusterami są także „Blair Witch Project”, „Obecność” i „Pasja” Mela Gibsona (choć akurat temu ostatniemu rozmachu też nikt nie odmówi, mocy oddziaływania tym bardziej). Jednakże w tym wypadku mamy do czynienia z nieco przestarzałym podejściem do rozumienia blockbusterów: dziś „Obecność” jest bardziej „sleeperem” – filmem, który z zaskoczenia wkradł się na szczyty box officowych list (co było spowodowane świetnym przyjęciem przez widownię i dobrymi recenzjami).

Postaram się sprawę uprosić do niezbędnego minimum: rezygnując z dopisku „letni” (dziś blockbustery mamy i na święta i na jesień), aby w niezrozumiały sposób nie pominąć kilku naprawdę wielkich tytułów (a blockbustery jesienne od letnich nie różni właściwie nic) i objąć w ten sposób cały rok kalendarzowy.

No i skupiając się jedynie na tzw. „event filmach” w sensie nie artystycznym ale marketingowym (bo „Wielkie piękno” też jest eventem ale festiwalowym). Ekranizacjach, adaptacjach, sequelach, wznowieniach, filmach wysokobudżetowych (niech będzie, że 50 mln to minimalny budżet, nie biorę pod uwagę zysków), z efektami specjalnymi i gwiazdami w głównych rolach (uwaga! nie wszystkie te elementy są obligatoryjne dla każdego tytułu, ale też z kolei tylko jeden z nich to też za mało: „Melancholia” ma dużo efektów specjalnych, ale nie jest blockbusterem w żadnym wypadku ;). Produkcjach, o których jest masa artykułów w filmowych i nie tylko mediach, przy okazji ich premiery.

Myślę , że na tej podstawie każdy mniej więcej wie czego się spodziewać, a oczywiście zapraszam do dyskusji i wyrażania własnych poglądów. A zatem, moje 25 ulubionych dotychczasowych blockbusterów XXI wieku:

25. PACIFIC RIM

each-robot-is-designed-with-colors-and-symbols-representative-of-its-country-Olśniewająco kolorowa, detaliczna, fantastycznie zaprojektowana choreograficznie demolka. Film powala rozmachem i ilością wydarzeń, które naraz dzieją się na ekranie, jednocześnie inteligentnie dawkując nam humor, patos i akcję w rozsądnych proporcjach. Można, Michael Bay? Z klasą? Można? Można!

BD-S-559824. BATMAN POCZĄTEK

Nolan zrobił z Batmana postać a z filmu o jego przygodach coś więcej niż wesołą pantominę. Może jeszcze tu nie ma czarnych charakterów na miarę kolejnych odsłon trylogii, ale już tu podziwiamy świetną obsadę, zwłaszcza Michaela Caina w roli Alfreda oraz z Christana Bale’a w roli Brucer’a Wayne’a. Tak rodzi się nowa era poważnych blockbusterów.

NAOMI WATTS23. KING KONG

Jako nastolatek byłem oczarowany – 3 godziny przygody, pełnej może niepotrzebnych, ale jakże zapierających dech w klatce piersiowej scen akcji (walki dinozaurów z Kongiem to mistrzostwo świata, cała akcja z pająkami w jaskini to także majstersztyk). Poza tym wszystko zrobione z przymrużeniem oka z typową dla kina lat 30. egzaltacją gry aktorskiej. Ostatni tak dobry film Jacksona.

22. HARRY POTTER I INSYGNIA ŚMIERCI, CZ.1The-Deathly-Hallows-part-1-bellatrix-lestrange-16923901-1920-1080

Pierwsza część Pottera, w której zmieniło się wszystko: nie ma zamku, jest dzika i niebezpieczna przestrzeń lasów, miast i gór. Nie ma zbyt wielu dorosłych bohaterów, a jak są to tylko po to, aby czyhać na życie głównych postaci. Nie ma poprzednich kompozytorów a jest wysmakowany talent Alexandre Desplata. Mroczny, przejmujący, elegijny film o utracie młodości. Uwielbiam się zanurzyć w jego posępnym klimacie.

the-amazing-spider-man-2-film21.  NIESAMOWITY SPIDER MAN

Recenzje , zwiastuny i plakaty NSM 2 skutecznie mnie zobrzydziły do tej serii, niemniej nie mogę zapomnieć, że na pierwszej części bawiłem się doskonale. Widać, że to Spider- man post nolanowski – bohatera traktujemy z powagą i psychologicznym realizmem a w scenach akcji odrzucamy campowość i tandetne rozwiązania. Lepsze niż trylogia z Maguirem.

20. DYSTRYKT 9District 9

Z pozoru gadżeciarski a w istocie niesłychanie przejmujący i dramatyczny film science-fiction. Przemiana, jaką przechodzi główny bohater (nie tylko fizyczna) jest żywym dowodem na to, jak ważkie tematy potrafi podejmować kino gatunkowe. Wielka szkoda, że tego sukcesu nie udało się debiutantowi Blomkampowi potwórzyć z „Elizjum”.

tom-cruise-mission-impossible-ghost-protocol-movie-image19. MISSION IMPOSSIBLE. GHOST PROTOCOL

Nie tylko najlepsza część serii, ale jeden z najlepiej nakręconych filmów akcji ostatnich lat. Brad Bird (jeszcze do niego wrócimy) podarował nam w prezencie stan przedzawałowy sceną na najwyższym budynku świata a poza tym zaprojektował kilka świetnie przemyślanych sekwencji. Tom Cruise zna swoje miejsce – jest gwiazdą, jednoczesnie też pamięta o reszcie graczy z teamu. A zatrudnienie Michaela Giachiino na stanowisku kompozytora to strzał w dziesiątkę.

18. HUGO I JEGO WYNALAZEKHugo Movie Stills Bookstore 3 - Back Shelf

List miłosny na cześć kina atrakcji – z jednej strony „Podróż na księżyc” z jego raczkującą technologią, a z drugiej trójwymiarowy animowany projekt świata powstałego w wyobraźni samego Martina Scorsese. Najlepsze 3d, jakie widziałem. Wspaniała opowieść.

NOAH17. NOE. WYBRANY PRZEZ BOGA

Takie rzeczy powstają kiedy pieniądze wielkiego studia trafiają w ręce artysty. Jedyna w swoim rodzaju mieszanka Biblii, fantazji, mitu i psychologicznej rodzinnej dramy w jednym. Noe jako największy potencjalny bad guy zasłaniający się snem od Boga? Dla odważniejszych bywalców multipleksów.

16. NA SKRAJU JUTRAedge

Nie tylko najzabawniejszy film akcji, jaki w życiu widziałem, ale wszystko co kocham w kinie science fiction: oryginalna idea, której podporządkowuje się całą narrację i montaż filmu. Ma się wrażenie, że ten film powstaje i rozwija się na naszych oczach w czasie rzeczywistym.

movies_shrek_215. SHREK 2

O ile pierwsza część była filmem drogi i przygody, o tyle druga puszcza hamulce i serwuje nam szalone kino akcji pędzące do finału jak na zabicie.  Wszystko jest tu prostu świetne.

14. MROCZNY RYCERZtdk

Film, który zmienił reguły gry. O ile Batmana Początek jeszcze nie wszyscy zdążyli zauważyć, o tyle tę widowiskową wizję anarchii w Gotham obejrzeli już wszyscy. Dla mnie całośc jest może nieco zbyt chłodna i mechaniczna, aby znaleźć się w moim rankingu wyżej, ale ogólnej rewelacyjności i oryginalności odebrać filmowi nie sposób. O roli Heatha Ledgera powiedziano już też właściwie wszystko – jego aktorskie starcie z Christianem Balem w masce Batmana, to jeden z tych filmowych eventów, które będziemy już pewnie pamiętać do końca naszego życia.

the-incredibles-movie-image-pixar-113. INIEMAMOCNI

Najlepsza ekranizacja komiksu „Watchmen” i film zjadający na śniadanie rzekome dzieło Zacka Snydera. Właściwie to nie jestem w stanie sobie przypomnieć tak ludzkiego, skupionego na relacjach rodzinnych filmu superbohaterskiego, i to nie tylko w świecie animacji. Brad Bird to facet, który wie co robi. 


12. SHREK698_shrek

„Obywatel Kane” współczesnej animacji. Totalny w skali i emocjach, zabójczy od strony gagów, rozpisany i opowiedziany z takim wyczuciem tempa, że słów brak. Nawiązania do popkultury może już wszystkich trochę męczą, ale to i tak nadal jeden z najlepszych portretów męskiej przyjaźni ever.

Ratatouille11. RATATUJ

No i Brad Bird po raz trzeci. Cechą jego animacji jest to, że są tak dobrze napisane i opowiedziane w tak filmowy sposób, że równie dobrze mogłyby być filmami aktorskimi. Kocham ten obraz za ciepły klimat Paryża i za komputerowe jedzenie, które sprawia, że natychmiast staję się w trakcie seansu nieco bardziej głodny.

10.  LOT 93united93

Pierwszy wielki film hollywoodzkiego studia o 9/11. Paul Greengrass w czasie rzeczywistym rekonstruuje minuta po minucie ostatnie chwile samolotu, który miał uderzyć w Pentagon. Wstrząsający obraz ludzkiego poczucia wspólnoty, przezwyciężania strachu i solidarnej walki z nieznanym złem. Jak po takim film wyjść  z multipleksu i chodzić w spokoju po centrum handlowym?

wall_e_pod_hires9. WALL-E

Na pół niemy, post-apokaliptyczny film miłosny dla dzieci  z ekologicznym przesłaniem? Takie coś mogło się udać tylko w szczytowym okresie twórczości studia Pixar. Przeszywający atmosferą pustki i samotności w pierwszej połowie, porywający akcją w drugiej, wzruszający, uroczy film, w którym naprawdę ciężko się nie zadurzyć.  No i wizualnie cudowny ale to już standard.

8. AVATARavatar-tree-of-souls

To prawda, że James Cameron operuje prostym językiem i rzadko bawi się w subtelności i niuanse. Ale taki już jego temperament, jego filmy są robione dla milionów. Co prawda to nie jest poziom „Obcych”, jego największego arcydzieła, ale to wciąż Cameron – z jego nerdowskimi fascynacjami i fetyszami, opowiadający epicką historię i ujmujący prostotą przekazu.

dark-knight-rises-trailer-full-plane-wings7. MROCZNY RYCERZ POWSTAJE

Po trzech godzinach spędzonych w IMAXie wyszedłem z kina jak z sokowirówki. Nolan wieńczy Batmany dziełem może wątpliwym tu i ówdzie od strony scenariuszowej (choć na pewno nie jest tak źle jak niektórzy twierdzą), ale w zamian dając fanom potężne widowisko napompowane adrenaliną i testosteronem. Demoniczny Bane godnym następcą Jokera. 

6. TOY STORY 3Toy_Story_3_incinerator_scene_screenshot

W tej części bohaterowie wychodzą z bezpiecznej szuflady w pokoju Andy’ego i muszą na własną rękę skonfrontować się z zupełnie nowymi dla nich warunkami. Pech chciał, że te warunki są bliskie więzienia i z systemem społecznym przypominającym raczej państwa totalitarne niż przedszkole. Trudno uwierzyć z jaką godnością i szacunkiem twórcy traktują głównych bohaterów, żeby pokazać co dla nich ta zmiana znaczy i jak może być dla nich ona przerażająca. W kwestii familijnego kina o dorastaniu Pixar chyba doszedł do ściany – dalej mogą być już tylko „Auta 2” i te wszystkie inne niedawne potwory średnio oceniane przez krytyków i widzów.

the-hunger-games-catching-fire-trailer-screenshot-quarter-quell-arena5. IGRZYSKA ŚMIERCI. W PIERŚCIENIU OGNIA

Rozwinięcie wątków i konceptów z pierwszego filmu, poprawienie jakości scen akcji, większy rozmach, poważnie potraktowane wątki polityczne i społeczne, mocne sceny śmierci i tortur. Aż można się za głowę załapać, że to naprawdę jest „tylko blockbuster dla młodzieży”. Twórcy perfekcyjnie wykorzystali grunt przygotowany przez twórców „Harry’ego Pottera”.

06a541f5078e1eca5cbea3af453f8552e82cd9f32735a1deec5b67aa8378588c4. WŁADCA PIERŚCIENI (DRUŻYNA PIERŚCIENIA, DWIE WIEŻE, POWRÓT KRÓLA)

Filmowe wydarzenie na skalę epokową. Co tu pisać, kto widział i lubi, ten wie dokładnie dlaczego LOTR jest tak doskonały i dlaczego do tego filmu się wraca. Niesamowita rzecz, intymna i monumentalna, kinetyczna i subtelna. Arcydzieło.

apocvalzpto3. APOCALYPTO

Film bez gwiazd, angielskiego języka, ubrań i nie dla dzieci. Widowisko o Majach działające i jako kino akcji o szalonej, maniakalnej energii, ale i oryginalny komentarz do sytuacji dzisiejszych cywilizacji. Ukazujący zagrożenia ze strony establishmentu, totalitaryzmów, religii, niewolnictwa czy co tam ktoś jeszcze znajdzie. Prowokujące i jednocześnie dobry fun.

2. SKYFALLskyfall

Sytuacja podobna do „Batmana Początku” – prawdziwy reżyser (w tym wypadku Sam Mendes) bierze się za postać legendę i tworzy z niej postać z prawdziwego filmu. Takiego ze scenariuszem, motywacjami, emocjami, napięciem, psychologią i realnym zagrożeniem i poczuciem straty. Przecierałem oczy: to wizualne cudo (zdjęcia Deakinsa genialne) angażuje mnie całkowicie a ja w ogóle nie odczuwam jakbym tylko „oglądał kolejnego Bonda”. Czapki z głów.

9ea96323a49a73ee2d504db88516fef9_large1. INCEPCJA

Najbardziej zuchwała filmowa fantazja za duże pieniądze. Jeżeli film jest w stanie sprzedać nam takie dialogi jak „Nie wierzę, że zmilitaryzowałeś mu podświadomość!” bez cienia podejrzeń o niepoczytalność scenarzysty, albo udowodnić, że można pokazać walki fruwających facetów po ścianach tak, że ma to logiczny sens dla fabuły, no to  rzeczywiście „Incepcja” to  triumf. Nolan stworzył fałszywą, sztuczną rzeczywistość, w której można się totalnie zatracić i która niepokoi, uzależnia i bawi za jednym zamachem. Skończone arcydzieło i jeden z najbardziej niezapomnianych dla mnie seansów.

szymalan

Reklamy

3 thoughts on “Najlepsze filmowe blockbustery XXI wieku

  1. super ranking i wstęp – widać, że kosztowało Cię to sporo czasu i pracy. z zaskoczeniem odkryłam (bo uważam się za kogoś, kto raczej rzadko ogląda blockbustery), że widziałam aż 17 z polecanym przez Ciebie tytułów – uwielbiam ‚Iniemamocnych’ oraz ‚WALL-E’, a sporo innych naprawdę dobrze wspominam.

    odnośnie ‚Watchmen’ – akurat oglądałam kilka dni temu i może nie jestem wielbicielką filmów o superbohaterach, ale to był dużo bardziej udany seans niż np. ‚Avengers’ Marvela

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s