Muzyka Filmowa 2012 – Top 60 by Klapserka&Szymalan, część 5

Muzyka Filmowa 2012- Top 60 by Klapserka&Szymalan (miejsca 20-11)

Clipboard01

Witamy w przedostatniej części naszego wielkiego rankingu! Druga dwudziestka najlepszych utworów muzyki filmowej roku 2012. To oznacza, że tu już nie ma miejsca na żadne średniaki. Zostali tylko najlepsi. Życzymy (wraz z Klapserką z bloga APETYT NA FILM -> LINK) miłego słuchania!

———————————————————————————————————————————-

MIEJSCE 20. „Hidden in Snow” (Dziewczyna z tatuażem) – Trent Reznor, Atticus Ross

Klapserka: Mroczne, makabryczne tajemnice, ukryte na dalekiej, zaśnieżonej, skandynawskiej prowincji. Chcę się do nich dostać, chcę je odkryć, chcę je ujawnić. Będzie boleć. Nas nie zatrzyma nic…

Szymalan: Jeden z najlepszych „inwestygacyjnych” utworów na ścieżce dźwiękowej filmu Finchera. Nie wyobrażam sobie jak bez tej muzyki udałoby się zachować tak spójny, porywający rytm sekwencji, w której szacowny senior Vangerów wyjasnia Mikaelowi szczegóły całej intrygi.

———————————————————————————————————————————–

MIEJSCE 19. „Argo” (Operacja Argo) – Alexandre Desplat

Klapserka: Przeciągający się, monotonny początek paradoksalnie idealnie komponuje się z burzą, którą twórcy serwują nam już na początku filmu. Przełamanie, które później następuje wprowadza w bliskowschodni, tajemniczy i złowróżbny klimat walki i przetrwanie. Dobry start.

Szymalan: Z seansu filmu Bena Afflecka, to własnie ten utwór najmocniej mi uktwił w pamięci (zwłaszcza świetny, bardzo wybijający się koniec)

————————————————————————————————————————————–

MIEJSCE 18. „Over hill” (Hobbit. Niezwykła podróż) – Howard Shore

Klapserka: Gondor… Rivendell… Góry Mgliste…Rhovanion… Erebor… Shire… Lot nad Śródziemiem w niespełna 4 minuty. Bezcenne.

Szymalan: Uśmiecham się za każdym razem jak słyszę ostatnie 40 sekund i motyw główny „Hobbita” eksploduje na cały regulator. Nie wiem jak Shore to robi, ale to robi: designuje ten świat jak najlepszy architekt, a efektami jego pracy sa niezniszczalne tematy, które na zawsze będą już kojarzone z tą serią.

—————————————————————————————————————————————

MIEJSCE 17. ‚What if we could” (Dziewczyna z tatuażem) – Trent Reznor, Atticus Ross

Klapserka: Budowla stawiana z wielkim mozołem, kosztująca tak wiele wewnętrznej siły, poświęcenia swoich zasad i nawyków, przełamania, zbudzenia dawno uśpionych emocji… Na marne? „Just a friend. Must be a very good friend?”

Szymalan: Kto by pomyślał,że sentytyczny, elektroniczny, pulsujący ambient duetu Reznor&Ross zafunduje nam na koniec tak emocjonalny utwór? Nagle zrobiło się przeraźliwie zimno i smutno…

—————————————————————————————————————————————–

MIEJSCE 16. „Diablo rojo” (Kot w butach) – Henry Jackman

Klapserka: Musica! Baila! Me gusta:)

Szymalan: To co się tu wyprawia z gitarami, to przechodzi ludzkie pojęcie: dajcie się porwać!

——————————————————————————————————————————————

MIEJSCE 15. „A spy in Tehran” (Operacja Argo) – Alexandre Desplat

Klapserka: Bliski Wschód. Groźny orient, tajemniczy sunnici, niebezpieczeństwo dla obcych. Walka o sumienia. Wolność, której nie rozumie świat. Ameryka i jej polityka – zagrożenie numer jeden.

Szymalan: Potężny miks akcji i emocji: pierwsze 2,5 minuty nie odpuszczają zabójczym tempem, a kolejne 2 przynoszą jakby lekkie poczucie zrezygnowania. Aż ciarki przebiegają.

—————————————————————————————————————————————-

MIEJSCE 14. „Rise” (Mroczny rycerz powstaje) – Hans Zimmer

Klapserka: Gotham, Joker był tylko przystawką. Oto nadchodzi prawdziwy wróg, prawdziwe niebezpiczeństwo, prawdziwa… zagłada. No authority, no power, no rules. Czujesz strach? To dopiero początek. „A storm is coming”…

Szymalan: Trudno wyobrazić sobie lepsze muzycznie, wieńczące 7 minut dla trylogii Christophera Nolana. Przypadek podobny do „My dear Frodo” – świetna narracja, zmiany w tonie i emocjach i ostatnie 2 minuty, które przynoszą prawdziwe ukojenie.

————————————————————————————————————————————–

MIEJSCE 13. „The Thief” (Hugo i jego wynalazek) – Howard Shore

Klapserka: Paryż. Rozłąka, samotność, tęsknota. I magia. Paryskie ogródki, uliczne kafejki, rowery z koszami, słomiane kapelusze, kwitnące czereśnie – a wszystko to zamknięte w szarym, tętniącym życiem i pośpiechem dworcu. Jak w kinie. Zaraz, zaraz… To jest kino. Kino w kinie. 

Szymalan: Swietna rozbiegówka dla filmu: w przeciągu czterech minut Shore wyciąga maksimum bajkowego klimatu opowieści, wprowadza niemożliwy do zapomnienia temat główny, a jednocześnie ramię w ramię wspiera operatora, który w szybkim tempem zapoznaje nas w pełnym trójwymiarze z całym miejscem akcji.  

————————————————————————————————————————————

MIEJSCE 12. „All boundaries are conventions” (Atlas chmur) –  Tom Tykwer, Johnny Klimek & Reinhold Heil.

Klapserka: „Słyszałam to już. Wiem, że słyszałam – mówi Luisa Rey, spotykając się po raz pierwszy (?) z melodią Sextetu. Ja poznałam te dźwięki dopiero podczas seansu. Od tamtej pory zrósł się ze mną i towarzyszy mi każdego dnia. Tak koi.

Szymalan: A ja w przeciwieństwie do Luisy mam wrażenie, że nigdy jeszcze nie słyszalem czegokolwiek podobnego: nawet James Newton Howard, na ogół świetny w stwarzaniu muzycznego patosu, nie napisałby tak wzruszającej muzyki. O dziwo, świetnie działającej bez kontekstu filmowego (wiem, bo nadal dzieła Wachowskich i Tykwera nie oglądałem)

————————————————————————————————————————————-

MIEJSCE 11. „Flying through the Air” (Resident Evil. Retrybucja) – tomandandy

Klapserka:  Zakrzywione nuty, wirujące dźwięki, świdrujące brzmienia. Bardzo nośne.

Szymalan: Muzyczny kop w tyłek: idealny przykład na to, że muzyka do filmu akcji może mieć moc, posiadać klimat, przyłożyć do pieca basowym brzmieniem i jednoczesnie być na tyle melodyjna, że z miejsca wchodzi w ucho.  

————————————————————————————————————————————–

Następna (ostatnia!) odsłona rankingu już 20. marca o godzinie 20.00!

Klapserka, Szymalan

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s