Muzyka filmowa 2012 – Top 60 by Klapserka & Szymalan, część 2

Muzyka Filmowa 2012- Top 60 by Klapserka&Szymalan (miejsca 50-41)

Hans Zimmer, best original score nominee for the film "Inception," holds the top seen in the film at the 83rd Academy Awards in Hollywood

Witamy w drugiej części naszego muzycznego rankingu. Kto nie wtajemniczony o co chodzi, zapraszam do pierwszej części (https://xmuza.wordpress.com/2013/03/03/muzyka-filmowa-2012-top-60-by-klapserkaszymalan/). Dzisiaj druga dziesiątka od końca. Miłego odsłuchu! :) 

—————————————————————————————————————————

MIEJSCE 50. „A Thousand details” (Dziewczyna z Tatuażem) – Trent Reznor, Atticus Ross

Klapserka: Daty, liczby, nazwiska, akta, gazety, zdjęcia. Tysiące szczegółów, transakcja detal-iczna. Trzeba bystrości, precyzji, cierpliwości i uporu. Brzmi jak Salander. Lisbeth Salander.

Szymalan: Reznor i Ross osiągają tu poziom mistrzowski, jeśli chodzi o muzyczny minimalizm. Stopniowo budują napięcie: 2 minuty rytmicznego grania, chwila uspokojenia, narastanie dźwięków aż do totalnej eksplozji w ostatniej minucie. Dawno nie było w soundtrackowym świecie czegoś tak drapieżnego i drażniącego.

——————————————————————————————————————————

MIEJSCE 49. „Horn of Plenty” (Igrzyska śmierci) – James Newton Howard

Klapserka: Trybuci wszystkich dystryktów, łączcie się. Zaraz, zaraz, to nie ta arena… Zawodnicy w rydwanach godnie reprezentują lud. Zupełnie (nie)gotowi na śmierć, którą muszą ponieść. Chwała im.

Szymalan: To jest jedna z tych miłych w kinie chwil: wielki panoramiczny kadr i potężna, najlepiej chóralna muzyka dobywająca się z każdego kąta.

———————————————————————————————————————————-

MIEJSCE 48. „It’s so over, it’s covert” (Sherlock Holmes. Gra Cieni) – Hans Zimmer

Klapserka: Nie da się nie poruszać w rytm tych dźwięków. Tradycja i zachód w jednym.

Szymalan: Że niby muzyka Zimmera porywająca? No shit, Sherlock!

———————————————————————————————————————————-

MIEJSCE 47. „Roast mutton” (Hobbit. Niezwykła podróż) – Howard Shore

Klapserka: Śmieszne, duże i brzydkie trolle bawią do łez, a przecież spotkanie z nimi nie było ani przyjemne, ani bezpieczne. Mały hobbit swoją shire’owską dyplomacją ratuje kompanię Thorina przed zakończeniem żywota w monstrualnych żołądkach. A to dopiero początek…

Szymalan: Bo każdy pretekst by pochwalić się motywem głównym z „Hobbita” jest dobry: nawet spotkanie z denerwującymi trollami:)

———————————————————————————————————————————

MIEJSCE 46. „Plowing” (Czas wojny) – John Williams

Klapserka: Mozolnie, uparcie, wytrwale, z nadzieją. Syzyfowa praca. By (prze)żyć.

Szymalan: W filmie ten bezwstydnie sentymentalny ton muzyki Big Johna może i irytować, ale poza filmem te chwyty nadal działają. Ten temat główny jest po prostu za dobry.

———————————————————————————————————————————

MIEJSCE 45. „Born and raised in Silent Hill” (Silent Hill. Apokalipsa 3D) – Akira Yamaoka, Jeff Danna

Klapserka: Nie do pomyślenia, że muzyka z horroru potrafi przerazić i ukoić jednocześnie.

Szymalan: W kategorii klimatycznej muzyki do horroru, Akira Yamaoka dotarł do ściany i się przez nią przebił. Łyżkami mogę jego industrialne granie do Silent Hillów (czy to mówimy o grach, czy o filmach) pałaszować.

———————————————————————————————————————————

MIEJSCE 44. „Tick Tock” (Sherlock Holmes. Gra cieni) – Hans Zimmer

Klapserka: Tick tock, tick tock. Czas ucieka, wieczność czeka. Robi się poważnie…

Szymalan: Dla mnie to najlepszy i najciekawszy kawałek Zimmera na całym krążku: 8 minutowy kolos, strasznie wciąga!

———————————————————————————————————————————-

MIEJSCE 43. „Business card” (Operacja Argo) – Alexandre Desplat

Klapserka: Jedna misja, jeden film i jedna karta. Najmniejszy błąd i wszystko stracone…

Szymalan: Napięcie, akcja i Bliski Wschód – stałe elementy tej ścieżki dźwiękowej są i tutaj.

———————————————————————————————————————————

MIEJSCE 42. „The end?” (Sherlock Holmes. Gra cieni) – Hans Zimmer

Klapserka: Ironicznie, humorystycznie, błyskotliwie do samego końca. To jest gra!

Szymalan: Zastrzyk pozytywnej energii od wujka Hansa: finałowe „The end?” z ironicznym, zdziczałym tematem głównym dylogii Guya Ritchiego.

——————————————————————————————————————————–

MIEJSCE 41. „Pinned and mounted” (Dziewczyna z tatuażem) – Trent Reznor, Atticus Ross

Klapserka: Surowe, zimne, głuche, skandynawskie pustkowie. Tajemnica i zło wyglądające z każdego cichego, zamkniętego domu. Brr.

Szymalan: Przecierałem uszy ze zdumienia: Reznor i Ross z sceny poszukiwań w bilbiotece zrobili istną scenę akcji. Ich magnetyczne dźwięki pozwalają się skupić i kompletnie wkręcić w wir inwestygacyjnej narracji Davida Finchera.

———————————————————————————————————————————

Następna odsłona rankingu: 10 marca 2013 roku. Zapraszamy! 

Klapserka, Szymalan

Reklamy

4 thoughts on “Muzyka filmowa 2012 – Top 60 by Klapserka & Szymalan, część 2

    • Pewnie by się znalazł znacznie wyżej, ale jednak – mimo, że zgadza się, bardzo rytmiczny – to jest to jednak tylko lekko przearanżowany temat z pierwszej części, potwórzony właściwie nuta w nutę. Stąd jest bardziej honorowo wspomniany niż wśród faktycznie najlepszych:)

  1. Mnie się wydaje, że dwa utwory Zimmera (It’s so over i The End) z tej dziesiątki to przearanżowany temat z pierwszej części :) Nic nie poradzę na to, że znowu najbardziej mi się podoba kompozycja JN Howarda. Soundtrack z „Igrzysk śmierci” nie jest może arcydziełem i sam Howard ma lepsze na koncie, lecz tym razem pokonuje nie tylko Desplata i Shore’a, ale nawet Zimmera i Williamsa.

    PS. Wiesz może czy „Ancora Qui” Morricone została napisana specjalnie do „Django Unchained” czy może wcześniej już gdzieś wykorzystano tę piosenkę?

  2. O ile mi wiadomo „Ancora Qui” jest oryginalnym utworem napisanym na potrzeby „Django” :)
    Z wikipedii: Tracks composed for the film are „100 Black Coffins” by Rick Ross and produced by and featuring Jamie Foxx, „Who Did That To You?” by John Legend, „Freedom” by Anthony Hamilton and Elayna Boynton, „Ancora Qui” by Ennio Morricone and Elisa.
    Co do JNH i jego „Igrzysk” – to nie koniec tegoż w naszym rankingu, tyle powiem;)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s